Gott nytt år

Jag har hittills inte missat att nyårsblogga sen jag började
min bloggresa, och tänker inte göra det i år heller.
Vad bloggar man om, tänker jag först,
 när man varit sjuk i fyra månader,
när läkarbesöken avlöser varandra,
sjukdagarna har varit flera än i hela mitt yrkesliv,
när kroppen skriker av smärta och lungorna lever sitt eget liv.
När orken inte funnits för projekt, foto eller skrivande.

Då skriver jag om livet.
Den där känslan,
av att inget kan dra ner mig i mörkret just nu.
Att min kropp må vara störig, men mitt psyke är starkare än någonsin.
Att skrattet är högre än gråten.
Att känslan av tacksamhet bär mig.
På livets våg.
För det är en våg,
som så småningom klingar ut i ett stilla vatten.

Vännerna som skickar julklappar,
när jag inte orkar träffas.
Vännerna som ryter till av oro,
fast dom egentligen bara har ringt fel nummer.
Grannarna som tar ut pälsbollen när dom ser mig halta,
och vet att min familj inte är i stan.

Syskonen som ringer,
som delar sina saker med mig och får mig att skratta,
min mamma som hjälper mig så mycket med pälsbollen,
som klipper mitt hår så jag blir nyårsfin,
andra vänner som kör mig när jag ska dela ut kläder.
Allt som gör att jag får lite extra kraft.
Framför allt själsligt.
Julaftonen som tillbringades med mormor,
och hennes sjukdom, alzheimer.
En julafton som var blandad med sorg,
över förlusten av en av de finaste människor jag vet.
Men också tacksamhet,
att jag var där, att vi fick den här julen tillsammans.

Så mötet med henne,
den unga kvinnan på T-centralen.
Så trasig, så utlämnad.
Kvar i mitt hjärta.
När jag torkade hennes tårar,
så torkade hon även mina,
som jag hade på insidan.

Vi samlade ihop det man kan tänkas behöva,
när man bor ute.
Jag och mina systrar, mest mina systrar.
Hon visste inte det, den unga kvinnan.
Och försvann.
Nu verkar det som att jag kanske har hittat henne,
via en av de andra som sover där hon var.
Jag hoppas det.
Så vi kan ge henne det hon behöver.

Så samtalet,
från en vän som säger:
- Hörru, jag kanske kan fixa ett gratis lager till dig.
Så du kan göra det du drömt om 2017.
Är det möjligt tänker jag, att min dröm om insamling
av kläder och sovsäckar kan bli sann?
Jag vet att många av mina vänner
och gamla kontakter är villiga att hjälpa till.
Både med transporter, sortering och tvätt.
Han säger:
- När du får orken tillbaka så kan vi börja kolla vad som behövs..

Allt det här.
Vänner, familj och människor jag möter.
Drömmar som kanske går i uppfyllelse.
Fyller mig med oändlig tacksamhet.
Över livets cirkel.
Vad vi bär i hjärtat.

Med det i själen går jag in i det nya året.
Och det är inte en fråga om jag blir frisk.
Det handlar bara om när.
Snart, säger jag för mig själv.
Väldigt snart.

Till er, som kanske kikar in här fortfarande.
Tack för vackra ord under året som varit.
All mjukhet till er.

Kram och Gott Nytt År / Hannis


19 kommentarer:

HWIT BLOGG sa...

Saknat dig, saknat dina varma inlägg...men jag har ofta kikat in och njutit av dina "gamla" inlägg och bilder, bara för att det är så tidlösa och närvarande. Krya på dig nu, ta dig tid, vila och jag önskar dig det bästa året 2017!
Varm kram från Titti

House and Garden by Bia sa...

Så tråkigt att du är sjuk !...hoppas du snart kryar på dig !
Man får vara tacksam att man är frisk...det tänker jag ofta på !!
Men idag kikar jag in för att önska dej ett gott slut på gamla året och önskar dej ett friskt och GOTT NYTT ÅR !!!
Varm kram bia

Marika sa...

Å jag har varit så orolig för dig! Kände att något var fel. Saknat dina ord. Önskar dig ett bättre nytt år och är sååå glad att se dig här igen. Dessutom gillar jag ditt projekt. Massor av kramar!

Mamma C sa...

Önskar dig det bästa 2017 nu och att du kommer må bättre snart. Så att du kan genomföra alla dina fantastiska projekt du har på G.
Kram Mamma C

annika sa...

Så skönt att se dina ord igen. Du har en sällsynt vacker förmåga att formulera dig. Önskar dig all god bättring, snart så orkar du igen. Skickar energi, god kraft och vackra stunder inför det nya året ✨✨✨många kramar!

Flower of Fame sa...

Kära du det är en tår som faller när jag läser om hur du mår. Jag har saknat dig här i vår lilla bloggbubbla. Härligt att du har så många runt om dig som kan hjälpa dig. Tänk att det finns så många fina människor runt omkring. Önskar dig det bästa. Hoppas du kommer få ett fint 2017. Ha ett riktigt Gott nytt år. och styrkekramar Pernilla

✫ Fru Eriksson sa...

Gör mig ont att du mår så ...Känner dig ju inte men vill från hjärtat
Önskar dig ett Gott Nytt År 2017 ♡ ...
/Kramar om!

Unknown sa...

Hej Hannis! Tack för alla vackra å kloka o ärliga berörande inlägg under året.
Önskar dej god hälsa och ett gott nytt år! Kramar från Camilla i Karlskrona; trogen läsare sedan många år

Maria M sa...

Så fint att du är här igen! Jag blev orolig. Jag önskar verkligen att du blir frisk och stark, snart. Vad fint att du tillbringade julen med din mormor. Ovärderligt vackert minne.
Och jag blir både glad och rörd över det du gjort/gör för den här unga kvinnan, medmänsklighet i ren form, att bry sig om den som har det svårt är det finaste man kan göra. Planen på ett lager med kläder och annat nödvändigt är fantastisk! Kan bidra på olika vis om du skulle vilja det.
Jag önskar dig ett riktigt Gott Nytt År och tack för allt du ger ut till oss som läser här och får ta del av dina ord och poetiskt vackra bilder. Varm kram!

Kia sa...

Jag har undrat vart du varit....har du varit sjuk så länge. Något riktigt ordentligt du åkt på.

Spännande med dina drömmar. Hoppas det löser sig så det funkar.
Önskar dig ett Gott Nytt ÅR!!
Stor Kram Kia

Anna S sa...

Hej! Så fint att höra ifrån dig! Jag har tänkt på dig och att det varit tyst.
Ledsen att du mått/ mår så dåligt! Du skriver så rakt in i hjärtat on allt, blir tårögd.

Så jättefint att du fick fira jul med din Farmor.
Och att vänner hjälper till när det tar stopp.
Ditt engagemang för människor som är hemlösa och inte har ens det nödvändiga är fantastiskt.
En så häftig och bra dröm med ett lager med sovsäckar mm! Jag tror att drömmen kommer bli sann.

Så viktigt tänker jag också med saker att se fram emot, att leva för och med.

För mig har året varit oerhört tufft, men jag har nu en läkare och står i kö för utvädring för terapi. Läkaren är helt med mig att jag behöver traumaterapi . Det är bra. Men resurserna verkar vars små.
Jag känner mig något lugnare nu när jag iallafall vet att något kommer med stor sannolikhet igång. Har varit mycket ensam med allt och behöver sätta ord på det.

Var sjuk, kanonförkyld på julaftonen och sov över Kalle Anka. Såg Karl- Bertil Johnsson som jag vill varje åt. Turligt nog så samlades syskonen mfl hos en vän på Juldagen. Så fick lite julmat. Flera användbara och fina presenter. Som en tvättsäck och en värmekudde.
Kände mig jättebortskämd.

Det går väldigt bra med kattkillen som nu växt massor. Han får gå ut själv och kommer löpande när jag ropar och visslar på honom.
Ska vars hemma ikväll ( Nyårssfton ). Mår lite sådär fysiskt och jag vill hålla kattman sällskap.

Önskar dig ett riktigt gott nytt 2017! Må saker bli bättre! Stor kram

Finurliga fröken sa...

Jag önskar dig ett fantastiskt 2017 där du får allt du önskar. Krya på dig kära du. Kram

Finurliga fröken sa...

Jag önskar dig ett fantastiskt 2017 där du får allt du önskar. Krya på dig kära du. Kram

Anonym sa...

Finaste Hannis! Jag har också saknat dig och oroats över tystnaden. Dina inlägg i
bloggen är en skatt, som jag återvänder till. Det är uppbygglig och inspirerande läsning för mig. Din självklara mänsklighet i mötet med medmänniskor ger hopp och uppmanar mig till efterföljelse. Du visar hur det är möjligt att både acceptera och ta ansvar. Se vilka möjligheter att förändra som finns och visa att det är möjligt. Det smittar och väcker positiva spiraler. Önskar dig hälsan tillbaka och ett Gott Nytt År!
Gunilla

Arja sa...

Halloj finaste Hannis!
Har saknat dig både här och på insta med dina kloka texter och ljuvliga bilder. Hoppas att 2017 kommer att bli till ett glädjande år för dig där du får må bra och göra det du brinner för. Så fint att du firade jul med din mormor ♥
Önskar dig en riktigt fin fortsättning på det nya året. kraaaam Arja

Anna sa...

Ett riktigt gott nytt år önskar jag pälsbollen och dig. /Stor kram! ❤

LÁrt de Vivre sa...

God fortsättning på 2017, må dettta år lysa med glädje på dig. Jag hoppas din dröm ska bli sann och gå i uppfyllelse.

Kram Kajsa

VisaLiza sa...

Som jag har saknat dina ord och kloka betraktelser. Tycker så mycket om sättet du sätter ord på det svåra i livet. Så när du ställer frågan hur en bloggar efter flera månaders sjukdom och frånvaro är mitt svar: precis så som du gör! Önskar dig en riktigt god fortsättning och hoppas verkligen ett överflöd av friskdagar istället för sjukdagar under detta året. Kramar Liza

Livskrafter sa...

Men fina varma vackra människa. Jag berörs som alltid av dina ord och tyngden som ligger där i.
Nu önskar jag dig ett fantastiskt 2017 och ett hopp och önskan om att det ska infria allt det du vill för dig själv och världen omkring dig. Du är fin. Ja du är riktigt fin du Hannis
Kramar och kärlek på det nya året
Emma