När man pratar med en blomma

Maria M, tack, så mycket tack fina du!
Blir glad när du delar med dig av dina tankar.
Jag tycker att det ska vara så,
att vi ska dela med oss av det svåra också.
Och det bra som händer förstås.
Dom där spåren vi bär från livet blir så mycket lättare,
om man får känna att flera delar dom.
Att det är okej att vara människa.
Stor, stor kram!

- Vad håller du på med? säger jag till Begonian.
Som ska vila nu men växer mer än någonsin.
Så att det knakar faktiskt.
Den sträcker ut sig, liksom tar över sin plats.

Tänk att den skulle kastas.
För några månader sen.
När jag tog över den.
För att den var ful med fem blad och nästan död.
Nu äger den minsann sitt eget liv.

Kan inte låta bli att tänka på det där med symboler.
Fast det "bara" är en blomma.
Hur det kan bli,
om man bara ser till den tillfälliga ytan.
Och inte ser kraften,
Att man aldrig ska räkna ut sig själv eller andra.

För då kan man sannerligen missa det vackra,
det som är bakom allt det där vi tror att vi är.
Eller inte är.

Ungefär så tänker jag,
när jag pratar med Begonian.
Som växer så det knakar,
i den mörkaste tiden.

Fredag och en mjuk sån till er.
Kram Hannis













15 kommentarer:

HWIT BLOGG sa...

Fina tankar om "bara" en blomma...jag har så himla svårt att slänga växter av samma anledning som du! När man sen får en växt att ta nya tag, ja då är man lycklig :)
Ljuvligt "mood" i dina bilder Hannis...
Ha en glad dag!
Kram Titti

Kia sa...

Den känner väl inte för att vila just nu....
Jag har svårt att slänga blommor när det finns en gnutta liv i dom. Den lever ju fortfarande...
Så jag har en del kanske tråkiga blommor hemma som andra skulle kasserat men de får stå.
De kommer igen hoppas jag.

Jag brukar undra detsamma. Vad rör sig i deras små huvuden??
När han sover och man tittar på honom och det liksom rör sig därinne.
Glad till ledsen på en halv sekund och sen vidare till någon annan min. Vad upplever de när de kan köra hela registret miner efter varandra medans de sover?

Ha en toppen helg!
Kram Kia

Ps. Du kanske vill ha en kanin i julklapp.... Har 3 till salu. :)

Mamma C sa...

Min gubbe sköter blommorna hemma hos oss. Men finns det liv så finns det hopp är hans måtto också. Ha en fin fredag.
Kram mamma c

Mamma C sa...

Min gubbe sköter blommorna hemma hos oss. Men finns det liv så finns det hopp är hans måtto också. Ha en fin fredag.
Kram mamma c

Mamma C sa...

Min gubbe sköter blommorna hemma hos oss. Men finns det liv så finns det hopp är hans måtto också. Ha en fin fredag.
Kram mamma c

Anna S sa...

Verkligt viktiga tankar. Och en sån begonia!
Jag har på sistone mött flera i min närhet som tror att för att något ser ut att vara, eller verkar på något sätt så är det 'så det är'. Det vet vi ju inget om. Det där att se bakom är verkligt intressant tycker jag. Så länge det inte är någon som gör någon annan illa. Då är det en helt annan femma tycker jag., inte tid för att ursäkta någon sån handling. Men det du skriver om, att våga vara människa, som en är. Och att det är helt okej. Inget att skämmas över om man råkat ut för saker. Jag vägrar låta sånt stämpla mig.
Det är min historia som påverkat, men det eller andra har ingen rätt att definiera mig, vem eller hur jag är. :-)

Har möblerat om här. Sängen står där den aldrig varit förut . Det känns tillfälligt med bord lite överallt , men jag trivs. Jag var desperat efter förändring , och nu börjar jag så smått känna känslor igen. Vågat finnas till. Fastän det är så svårt att jag isolerat mig hemma.

Önskar dig och pälsbollen den bästa helgen.
Kram!

Nyanser av vitt sa...

Tittar in för att önska dig en mysig helg
Varm kram

Flower of Fame sa...

Så underbart att den växer så. Det är nog meningen. Så den kan ge dig kraft. Man blir lycklig av blommor som verkligen trrivs. Ha en fin helg Kram Pernilla

Maria M sa...

Tänk att likheten oss människor emellan är så stor så att man kan känna varandras styrka i orden, sättet att se på andra och sig själv, finna talande symbolik i en liten halvslokande blomma med oanade krafter. Jag blir så glad av dina ord kära Hannis, tack. Och jag ler och blir berörd av din ödmjukhet. För den lyser hela tiden via det du skriver och den gör nytta, rör vid de områden som behöver lite mjukhet och en varm blick. Att finnas till och se sina egna, kanske slumrande områden, ana styrkor som vaknar igen, att se sina rätt så härliga sidor och att faktiskt veta att de är älskansvärda...det ger glädje. Så där som en begonia som växer och blommar i mängd....
Varm kram!

House and Garden by Bia sa...

Den blomman stortrivs nog hos dej ;))....och dom säger ju att det är bra
att prata med blommorna, då trivs dom...
Fint och kul skrivet om blomman ;))
Ha en fin kväll !
Kram kram

Villa Freja sa...

Vackert. Tänk att ha så gröna fingrar. Kram.

annika sa...

Så vacker den är och ibland behöver man ju lite extra omvårdnad även om man själv känner sig färdig för stoptippen! Stor kram

vitadrömmarobusigabarn sa...

Fina fina du!
Varm stor kram
och ljuvliga december dagar
önskar jag dig!!!

Anna sa...

Har en likadan begonia, och den vilar definitivt. Endast några små tappra blad kvar. Hoppas allt är bra med dig. /Kram, Anna

Bakom dörr nr. 11 sa...

Önskar dig ett Gott Nytt 2017 !!
Stor kram
Pia